Com tots ja sabeu, per les diverses entrades a sobre aquests temes que hi ha hagut en aquest bloc, tenc dues línies de "investigació" obertes.
Una es la del meus parents a Califòrnia, els anomenats "Prínceps de Califòrnia", que ara per ara ha arribat a un punt de estancament, no per que no s'avanci, que s'avança, sinó perquè els arxius on investigar son tant extenses que requereixen molt de temps, estan ordenats per dates, i has de anar mirant dia per dia, es farà llarg.
La altra es la del vaixell en que navegà el meu padrí, la corbeta, o bricbarca, "Andrés Lupo". D'aquesta he avançat un bon grapat, que ara vos pas a contar.
Cercant per internet, no sé que faríem sense aquesta internet, vaig trobar a un bloc una ressenya del "Andres Lupo". El veler que el meu padrí conegué amb tal nom, va ser construït el any 1859 per les drassanes Barclay, Curle y Cia. a Glasgow, Escòcia. Encarregat per la naviliera George Smith i fills. El buc era de ferro i de 986 tons. netes. La seva eslora era de 65,75 metres, 10 metres de màniga i 6,60 metres de puntal, es va aparellar de fragata. No tenc dades dels metres quadrats de pedaç que duia. Va ser batiat amb el nom de CITY OF NANKIN. Va ser uns dels anomenats Clippers que feien la carrera des de la Gran Bretanya fins a la Índia, Austràlia, Àsia i Amèrica.
Tenc una resumida història de les seves singladures.
- El agost de 1860 sortí des de Calcutta amb càrrega i passatge.
- El maig de 1866 va ser vist navegant per davant de Liverpool.
- El 1867 navegà de Clyde cap a la Índia.
- El novembre de 1869 anuncià que aniria directe a Bombay amb càrrega i passatge.
- El 1870 navegà de Londres a la Índia.
- El novembre de 1871 vist a Nova York.
- El desembre de 1872 vist a Londres.
- El novembre de 1871 vist a Nova York.
- El desembre de 1872 vist a Londres.
- El abril de1874 estava a terra reparant, un cicló el desarborà i part de la tripulació sofrí mal. S'envià un vapor per ajudar-lo.
- El novembre de 1875 estava al moll de Londres embarcant càrrega i passatge per Adelaida, Austràlia.
- El octubre de 1876 vist a San Francisco.
- El octubre de 1876 vist a San Francisco.
- El març de 1877 arribà a Queenstown procedent de San Francisco.
- El març de 1878 partí de Grimsby cap a Calcutta. El novembre d'aquest mateix any partí cap a Calcutta.
- El octubre de 1879 va ser vist a Nova York.
- El octubre de 1880 va ser vist a San Francisco.
- El 1881 es va vendre a la companyia Guthrie, McDonald i Hood i Cia. de Glasgow.
- El abril de 1882 arribà a Gravesend des de Lyttelton. El maig d'aquest mateix any carregava per anar a Canterbury, Nova Zelanda.
- El 1883 se li canvià el nom per KEIR. El agost d'aquest any carregava a Londres per anar a Sydney.
- El 1884 carregava per anar a Port Adelaida.
- El 1885 se li canvià la coberta i va ser aparellat de corbeta o bricbarca. El juliol arribava a Falmouth des de Tacalhuano.
- El agost de 1886 va ser vist a San Francisco.
- El octubre de 1889 vist a Antwerp.
- El juny de 1893 vist a Antwerp.
- El 1896 va ser venut a Isaac Zagury de Liverpool i enviat a Antwerp per desfer-lo, però en realitat va ser revenut el 1897 a Andrés Lupo Gesulfo de Montevideo, que li canvià el nom per ANDRÉS LUPO.
- El març de 1903 vist a Gènova. Com a capità anava un tal L. Coll.
- El 1908 va ser desballestat.
El Bloc de on he tret tota aquesta informació es diu http://www.shipsnostalgia.com està en anglès, però s'hi troba molta informació de vaixells de tot tipus. Val la pena fer-hi una volta.
- El octubre de 1879 va ser vist a Nova York.
- El octubre de 1880 va ser vist a San Francisco.
- El 1881 es va vendre a la companyia Guthrie, McDonald i Hood i Cia. de Glasgow.
- El abril de 1882 arribà a Gravesend des de Lyttelton. El maig d'aquest mateix any carregava per anar a Canterbury, Nova Zelanda.
- El 1883 se li canvià el nom per KEIR. El agost d'aquest any carregava a Londres per anar a Sydney.
- El 1884 carregava per anar a Port Adelaida.
- El 1885 se li canvià la coberta i va ser aparellat de corbeta o bricbarca. El juliol arribava a Falmouth des de Tacalhuano.
- El agost de 1886 va ser vist a San Francisco.
- El octubre de 1889 vist a Antwerp.
- El juny de 1893 vist a Antwerp.
- El 1896 va ser venut a Isaac Zagury de Liverpool i enviat a Antwerp per desfer-lo, però en realitat va ser revenut el 1897 a Andrés Lupo Gesulfo de Montevideo, que li canvià el nom per ANDRÉS LUPO.
- El març de 1903 vist a Gènova. Com a capità anava un tal L. Coll.
- El 1908 va ser desballestat.
El Bloc de on he tret tota aquesta informació es diu http://www.shipsnostalgia.com està en anglès, però s'hi troba molta informació de vaixells de tot tipus. Val la pena fer-hi una volta.
Molt interessant poder seguir la història d'un vaixell, ja que, sovint, es pot llegir la història de tota una una societat.
ResponEliminaHola Jaume:
ResponEliminaEncara podré saber-ne més quan pugui anar a la biblioteca a llegir el llibre de en Pou Muntaner.
Bon dia Joan
ResponEliminaFelicitats per l´article.
Soy un fanatico de las barcas de finales del XIX, de las que tengo narradas varias en mi web vidamaritima.
Estoy muy interesado en esta barca y mi consulta es si me dejarias usar las fotos (las dos son de la LUPO??) para hacer un articulo, yo te podria pasar toda la información que encuentre y fotos si las encuentro. Me lleva un par de meses hacer un articulo. vicentesanahuja@gmail.com